Athene

19-09-2019 🌞 30° C.

Op naar Athene! Niet met de camper maar met de trein vanuit Korinthe. Een tactiek die we wel vaker toepassen als we een grote stad willen bezoeken. We parkeren de camper op een camping in de buurt van de stad en gebruiken het openbaar vervoer om de stad te bezoeken.

Vanmorgen zijn we allereerst op ons fietsje naar het station van Korinthe gefietst. Vanaf camping Blue Dolphin is dat ongeveer vijf kilometer. Je kunt ook de taxi nemen maar dat kost weer € 10,00. Op het station in Korinthe een retourtje Athene gekocht (€ 14,40) en ook al een dagkaart voor de metro in Athene (€ 4,50). Met een uurtje waren we bij de Akropolis. Tip: koop alvast een kaartje van te voren online! Dat scheelt je een half uur in de wachtrij. We zijn na de wachtrij rustig naar boven gelopen. Doorlopen was er bovendien niet bij. Allemachtig!! Wat was het er druk. Aan de bordjes van de gidsen te zien, waren er drie cruiseschepen leeg gelopen. Beveiligingspersoneel stond op sommige plekken te fluiten en te roepen dat de mensen niet mochten stilstaan en dat we door moesten lopen. Wij hebben nog niet eerder meegemaakt dat het ergens zò druk was. Ondanks de drukte toch nog wat leuke foto’s kunnen maken. Nu de iPhone foto’s en thuis de spiegelreflex foto’s (kan ik nog wat Photoshoppen om de mensenmassa’s weg te werken). Er stond trouwens best veel in de steigers, er wordt veel gerestaureerd. Is een lastige klus met al die bezoekers.

Na de Akropolis eerst een ijskoffie gedronken bij een yoghurtbar en weer een geocache gedaan bij de Tempel van Zeus. Bij deze geocache was ook al een file aan het ontstaan 😄! Ook hebben we de toeristenwijk Plaka bezocht en hier gelijk geluncht. Op de lunch moesten we lang wachten maar we waren nog op tijd om de wisseling van de wacht mee te maken om 15:00 uur bij het graf van de onbekende soldaat op het Syntagmaplein. Wij vonden dat een leuk schouwspel. Het vraagt heel wat van de soldaten om deze ceremonie uit te voeren bij deze temperaturen. Na deze ceremonie hielden wij Athene voor gezien en hebben de trein teruggepakt en nog een duik in zee genomen bij onze camper. Het is trouwens heerlijk rustig geworden op de camping nu de NKC groep is vertrokken.