Speyer – Dornstetten

17 en 18 juni 2021 ☀️ 32° C.

Het Technik Museum stond gisteren als eerste op het programma. Het museum ging al om 9:00 open. We waren de eersten die naar binnen gingen. Nog redelijk koel. Het museum zelf heeft een indrukwekkende collectie met allerlei voertuigen. Sommige zijn spectaculair opgesteld en kunnen vanbinnen worden bekeken: Een jumbojet, een (Russische) spaceshuttle, een duikboot, enz. De collectie kent ook oude stoomlocs, brandweerwagens en heel veel oude vliegtuigen die erg mooi tentoongesteld zijn. Ik kon het niet laten om veel foto’s te maken daarom er maar drie collages van gemaakt.

Na het TMS de camper gepakt en naar Dornstetten in het Zwarte Woud gereden waar we een plekje vonden op Höhencamping Königskanzel. Een mooi hoog gelegen camping met uitzicht over het dal en niet geheel onbelangrijk met deze temperaturen; met een zwembad.

‘s Middags maken we gebruik van het zwembad. Heerlijk! Vanwege de COVID maatregelen moeten we het zwembad van te voren boeken bij de receptie en hebben we het hele zwembad een kwartier lang voor ons zelf. Ze zijn hier erg gründlich. Alles moet hier met mondkapjes op (zelfs de afwas).

‘s Avonds kijken we voetbal op de iPad. Vanwege uitzendingsrechten doen de NPO-, de NOS- en de Ziggo app het niet omdat ik mij in het buitenland bevind. Maar als ik de ZDF app heb gedownload, kan ik de wedstrijd prima volgen. Nederland speelt de tweede wedstrijd wat beter dan de eerste en wint met 2-0.

Nederland wint!

De COVID maatregelen worden hier vrij strikt toegepast. Toen we Duitsland binnenkwamen, werden we via een SMS al op de regels gewezen. Onderweg geen controles gezien. Wel moesten we bij de camperplek in Speyer onze vaccinatie bewijzen laten zien. Bij de huidige camping werd zelfs gecontroleerd of de termijn van 14 dagen ok was. Gelukkig hadden we alle papieren bij ons (inclusief het gele inentingsboekje). Hier moest er ook nog een verklaring worden ingevuld dat we geen Corona hadden of verschijnselen die daar op wezen. Gelukkig zijn alle voorzieningen hier erg goed en mooi en genieten we volop. Heerlijk rustig en een mooie natuur.

Vandaag zijn we naar het stadje Dornstetten gefietst. Gelukkig niet zo ver. De hellingen zijn hier erg steil. Onze fietsbatterijen trekken gauw leeg op deze wegen. Het stadje is best leuk en we doen de “Rundgang Altstadt”. Voordat we die doen, worden we op het dorpsplein aangesproken door een oude man die de organist blijkt te zijn van de 600 jaar oude kerk die hier vlakbij staat. Hij beweert dat ie het orgel met alleen zijn voeten kan bespelen. Als we meegaan, krijgen we een privé concert en hij speelt speciaal voor ons een jazz-nummer.

Eenmaal terug op de camping lezen we in de schaduw een boek en zwemmen tweemaal (één keer op de naam Jaarsma en de tweede keer op de naam Vermaas 😉). We eten een heerlijke Flammküche en maken nog een avondwandeling naar de Königskanzel waar de camping z’n naam aan te danken heeft. Hier vandaan is het uitzicht over het dal erg mooi.

De Königskanzel

2 gedachten over “Speyer – Dornstetten

1. Leuk allemaal hoor!
    Ben jij dat in dat ruimtepak? 🙂
    Beetje jammer dat er maar twee locomotiefplaatjes tussen zitten:-):-)
    Die organist had ik ook wel willen horen.
    Hier is het weer omgeslagen: van benauwd heet, naar heerlijk fris.