Guimarães – Peso da Régua – Pinhão – Alvarenga – São João de Areias

23 oktober 2021 ☀️ 21° C.

Van Braga naar Guimarães is niet ver. Je rijdt het in een half uurtje met de camper. Wij waren aangenaam verrast door dit mooie stadje. Het oude centrum biedt veel gezelligheid. We hebben het stadje verkend door er een Adventure Labcache te doen die ons langs de meest interessantste plekken loodste.

Hierna reden we een mooie route door het heuvelachtige landschap van de Douro naar Peso da Régua. Toen we om 15:30 uur aankwamen stond de camperplaats al behoorlijk vol. Peso ligt erg centraal in het Douro wijngebied. We vonden gelukkig nog een plekje en omdat we geen elektriciteit gebruiken is het gratis. De camperplaats is onder één van de drie bruggen / viaducten gelegen (voetgangers – autoweg – snelweg).

onze camper (tweede van links boven)

We willen hier morgen een treintje pakken langs de Douro dus we hebben hiervoor eerst bij het station geïnformeerd. Ook hebben we het stadje verkend met wat geocaches en een labcache. De cache midden op de voetgangersbrug was erg listig verstopt maar na wat zoekwerk toch kunnen vinden.

De Douro

We hebben de dag afgesloten met een wijntje en wat tapas bij een restaurantje langs de Douro. Heerlijk dat we zo ‘s avonds nog steeds buiten kunnen zitten.

Sandeman in de avond

24 oktober 2021 ☀️ 24°C.

Vandaag wordt in meerdere opzichten een reisdag. Om 9:00 uur staan we op het perron van het station Peso da Régua. We nemen hier de trein naar Pinhão. Het is een leuk ritje met een oude dieseltrein langs de oevers van de Douro. We genieten onderweg van het mooie uitzicht. Van het dorpje Pinhão is het station het mooiste bouwwerk.

We nemen de trein van 12:19 terug en na een snelle lunch in de camper rijden we naar onze overnachtingsplek Alvarenga. Onderweg maken we nog een korte stop bij Lamego. We stappen uit om de Santuario of Nossa Senhora dos Remédios te bezoeken. Het is een variant op de kerk met trappen die we in Braga bezochten. We genieten hier vooral ook van het tegelwerk.

Omdat we onderweg van het landschap willen genieten, hebben we Google Maps zo ingesteld dat tolwegen worden vermeden. We rijden hierdoor onverwacht een vrij avontuurlijke rit die ons over een aantal cols en passen brengt waarbij we toch wel even met samengeknepen billen (… Agnes…) achter het stuur zaten. De uitzichten waren fantastisch en hadden we ook niet verwacht in Portugal.

Bij Alvarenga staan we op een grote parkeerplaats bij de Paiva Walkway. Sitecode campercontact: 4540. Gratis overnachten maar geen voorzieningen.

25 oktober 2021 ☀️🌤 20° C.

We maken vanochtend een grote kloofwandeling (Passadiços do Paiva) met onder andere een hele lange hangbrug van 516 meter. Het zou De langste hangbrug ter wereld zijn. Die wilden wij wel eens proberen dus gisteren al via internet kaartjes gekocht.

Bij de hangbrug aangekomen (na een uur trappen klimmen 🥵) bleek dat onze kaartjes alleen maar geldig waren voor de wandeling van 8 kilometer door de kloof. We hebben ons hierdoor niet laten tegenhouden om toch enorm te genieten van deze acht kilometer. Onderweg waren er ook nog een aantal geocaches te scoren. Kortom: toch een fijne tocht. Enne… we waren erg blij dat de knie van Agnes zich goed heeft gehouden (gescheurde meniscus).

Aan het eind van de wandeling hebben we ons door een taxi terug laten brengen naar de camper (€ 15). En na opnieuw een spannende rit dankzij Google Maps waren we om 16:30 uur bij ons laatste adresje van deze dag: Terra des Iguanas bij São João de Areias. Sitecode campercontact: 14971. Afhankelijk van het weer zullen we hier 2 of 3 nachtjes blijven staan.

1 gedachte op “Guimarães – Peso da Régua – Pinhão – Alvarenga – São João de Areias