Valencia – Benicarló – Le Buisson

17 november 2021 ☀️ 21° C.

Vandaag stond Valencia op het programma. Eindelijk. Al heel lang stond een bezoek aan deze stad op ons lijstje. De bijzondere en moderne architectuur heeft een enorme aantrekkingskracht op mijn fotocamera. Ook het weer was mooi vandaag. Slechts enkele wolkjes aan een strakblauwe hemel. Wat hadden we een geluk!

Over het fietspad langs de kust

Vanaf de camping reden we het fietspad naar Valencia. Het fietspad rijdt na 6 kilometer zo de drooggelegde rivierbedding in van de Turia (Jardin del Turia). Het is een schitterend park van ruim negen kilometer lengte met fietspaden wat het erg makkelijk maakt om Valencia per fiets te bezoeken.

Ciudad de las Artes y las Ciencias

Als je het park binnenrijdt, ligt daar gelijk de Ciudad de las Arts y las Ciencias met z’n moderne architectuur. Ciudad de las Artes y las Ciencias is ontworpen door Santiago Calatrava, een wereldberoemde Spaanse architect. De bouw startte in 1989 en heeft twee decennia geduurd. Het gebouwencomplex is gelegen in het Jardín del Turia midden in het hart van Valencia, en beslaat hiervan ongeveer 2 km².

We vinden het er schitterend en lopen er bijna twee uur rond om alles te bekijken. Ik kan het niet laten om hieronder vrij veel foto’s te zetten (sorry… gewoon enthousiast).

Nadat ik me heb voorgenomen om nog eens terug te komen voor avond/nachtfotografie, fietsen we verder het park door om verderop de oude binnenstad in te trekken. Het park leent zich uitstekend om eventjes op een bankje uit te rusten.

Mercado Central

Wij bezoeken de oude overdekte markt van Valencia, de Mercado Central, gehuisvest is in een prachtig marktgebouw. Het is in 1914 opgetrokken in Art Nouveau stijl. Er is van alles te koop maar vooral verse vis (in de ochtend komen), verse groenten en vlees.

Als we naar de Mercado fietsen, stuiten we per toeval ook op een klein alternatief wijkje met kleine groentetuinen midden in de oude binnenstad. De muren om de groentetuinen zijn voorzien van allerlei soorten graffiti.

In verschillende steden troffen we een stierenvechtersarena aan. In Valencia maar besloten om er toch maar eens binnen te kijken. Voor € 2,00 p.p. mochten we naar binnen. Het bijbehorende museum deed ons niet zoveel. De arena vonden we wel heel groot. Er kunnen maar liefst 12.000 mensen in!

Plaza de Toros de Valencia

Na een broodje op een bankje voor het stadhuis fietsen we via de Jardin de Turia en de haven terug naar de camping. Op het strand drinken we nog even een wijntje en een sangria voordat de zon ondergaat.

18 november 2021 🌧🌤☀️ 9 – 20° C.

Albufera

Het plan is om vandaag een bezoek brengen aan het natuurpark Albufera dat vlak onder Valencia ligt. Het lijkt ons een mooi natuurgebied om rond te fietsen. In de Albufera wordt veel op paling gevist en het is mogelijk om rondvaarten te maken in oude vissersbootjes van vroeger.

Albufera – palingfuiken

Als we vertrekken is het nog droog maar als we aan de andere kant zijn van het natuurpark, begint het te regenen. De voorspellingen geven een flinke regenperiode aan. We gaan terug naar de camper.

Albufera – Veel broedende vogels

Terwijl we terugfietsen, nemen we het besluit om vandaag al in te pakken en een stuk richting huis te rijden. Om nu een hele middag in de regen te zitten wachten tot de volgende dag, heeft ook geen zin.

Al gauw rijden we op de snelweg richting huis. Maar… als dan onderweg opeens de zon weer heerlijk gaat schijnen, blijkt dat afscheid nemen van dat heerlijk warme zonnetje niet meevalt. Honderddertig kilometer boven Valencia verlaten we de snelweg weer om nog even lekker de vakantie in Spanje af te sluiten in onze ligstoelen voor de camper op camping Alegria in Benicarló.

We maken nog een avondwandeling naar het havengebied van Benicarló en we eten een pizza in het restaurantje van de camping. We eindigen de dag met een spelletje Qwixx en een goed boek.

Zonsondergang camping Benicarló

19 november 2021 ☀️ 15° C.

Vanochtend om 9:00 uur rijden we weg van Camping Alegria op weg richting Nederland. We gaan wel kijken hoe ver we komen voordat we een stop maken om te overnachten.

Het was heerlijk rustig op de weg tot aan Barcelona. Heerlijk luisteren naar twee podcasts (samenvattingen zomergasten VPRO over Erwin Olaf en Sonja Barend) en ondertussen glijden de kilometers eigenlijk ongemerkt aan je voorbij. Bij Barcelona wordt het wel wat drukker op de weg. We maken daar in de buurt ook even een koffiestop. De Spaanse parkeerplaatsen zijn niet geweldig maar de zelfgemaakte koffie smaakte prima.

Koffiestop

Als het tijd is voor de lunch, zijn we al in Frankrijk aanbeland. Op een mooie grote “Aire” parkeren we ons busje tussen de grote vrachtwagens en maken onze eigen lunch klaar.

Lunchtime

We schrikken in Frankrijk ook weer van de brandstofprijzen. De diesel is hier maar liefst € 0,30 per liter duurder dan in Spanje en Portugal. Maar goed… we krijgen er hier wel betere wegen voor terug. De Franse wegen zijn echt beter dan in Spanje en Portugal al vielen de wegen ons daar ook niet tegen.

Viaduct de Millau

We nemen vanaf Beziers de A75 omhoog richting Clermont-Ferrand. We hebben deze route al eerder gereden. Het is een erg mooie weg door een fantastisch landschap en passeren onderweg het Viaduct de Millau. Bij Le Buisson vinden we het genoeg en verlaten de snelweg om onze camper bij het Lac du Moulinet te parkeren voordat het donker wordt. Het is een gratis parkeerplaats zonder voorzieningen vlakbij een klein meer.

Wij zijn de enige camper die hier vannacht staat. Als het licht is, hebben we hier een prachtig uitzicht maar als het donker is, zijn het vooral de sterren die voor de verlichting zorgen.

8 gedachten over “Valencia – Benicarló – Le Buisson

1. Pingback: Terug naar de kust | Met de camper op pad

2. Mooi verslag Jan. Ik vertrek 5 december richting Spanje en ga zeker weer een paar dagen naar Valencia. Ik kom er al jaren en blijf er genieten van de architectuur en de sfeer. Een paar jaar geleden heb ik twee weken vrij gestaan achter de boulevard, ter hoogte van de universiteit en daar sta ik nu ook elk jaar. Ben benieuwd of het dit jaar ook nog kan.
    Complimenten voor de prachtige foto’s die je maakt en ook plaatst.

3. Nee hoor, helemaal niet erg dat je veel foto’s hebt gemaakt. Heel mooi 😀😀. Het was weer een plaatje. Nu op weg naar huis en dat gaat snel.