Door de Balkan

9 april 2022 🌧 ☁️ 5° – 10° C.

Na twee dagen met schitterend weer, worden we wakker met regen die de hele dag zal aanhouden al hebben we onderweg ook droge stukken. Het blijft echter flink bewolkt en dan is het niet erg om in je warme campertje een flink stuk te reizen.

Het reisdoel is vandaag camping Paliç in Servië vlakbij het plaatsje Subotica. Naarmate we de grens naderen wordt het droger weer. Bij de grens aangekomen, sluiten we aan in de rij die voor de grenspost staat. Subotica is vlak over de grens en dat betekent dat we de snelweg naar Belgrado verlaten en bij een vrij kleine grenspost in de rij staan. Het gebouwtje van de douane herbergt zowel de Hongaarse als de Servische beambten. Het kost ons twee lange uren om tweemaal ons paspoort te laten zien en de groene (bij ons is ie wit) kaart te tonen. We brengen de tijd door met cryptogrammen, lezen en lunchen.

Hongaars-Servische grens

Als we na al het wachten in Subotica aankomen, blijkt camping Paliç niet meer te bestaan. Helaas… we besluiten om door te rijden naar onze volgende stop: Camper Stop Belgrado. Het valt het ons op dat er grote borden langs de snelweg staan met de president (??) van Servië en Poetin. Servië zelf maakt bij ons een armoedige indruk. Vervallen huizen, veel vuil langs de wegen en slecht wegdek ( ook op de tolwegen).

Camperplaats Belgrado is op privé-terrein. Als we arriveren, zijn we andermaal de enige gasten. We staan weliswaar tussen de fruitbomen, het is echter nog geen “bloesemweer”. Nog steeds regen en kou. De eigenaar biedt aan om ons naar het openbaar vervoer te brengen zodat we Belgrado kunnen bezoeken. Gezien de temperaturen en het regenachtige weer, zeggen we hem er nog even over te willen denken.

10 april 2022 🌧☁️ 3-5° C.

Popova Kula Winery

We hebben besloten om geen bezoek aan Belgrado te brengen. Het weer is er niet naar en we gaan door.

Het valt ons vandaag dat we veel militair verkeer op de weg is richting Noord Macedonië. We zien colonnes voorbij komen met groot geschut op opleggers.

Veel militairen op de weg…

Eenmaal door Servië heen, passeren we de grens met Noord Macedonië. Ook hier weer alle tijd om te lunchen hoewel de grenspassage ons nu maar een half uur kost.

We zijn er gisteren trouwens achter gekomen dat onze telefoonbundel van Vodafone heel Europa (inclusief Turkije) dekt maar dat Servië en Noord Macedonië daar niet onder vallen. Dit grapje kostte ons € 60,50 aan extra kosten omdat we Google Maps bleven gebruiken. Als we dit van te voren hadden geweten, hadden we de wegenkaarten via Google wel gedownload voor offline gebruik. Maar goed… twee dagen zonder internet overleven we wel weer.

In Noord Macedonië zijn de tolwegen beduidend beter dan in Servië. Er rijdt vandaag net als gisteren weinig verkeer op de wegen omdat we in het weekend reizen.

De lokale wegen hebben minder prioriteit en zijn een stuk slechter. De toegangsweg naar onze overnachtingsplek bij Popova Kula Winery is een ware slalom om de wel erg diepe gaten in de toegangsweg naar wat een mooi hotel-restaurant blijkt te zijn. We mogen gratis overnachten op de parkeerplaats.

‘s Avonds verwennen we ons zelf met een lekker diner in het hotel. We proeven wat van de wijn die hier wordt verbouwd. Opnieuw zijn we de enige gasten. Het uitzicht op de bergachtige omgeving vanuit het restaurant is prachtig.

We kruipen vandaag al vroeg in bed. Buiten is het nog flink koud. De temperatuur schommelt nog steeds rond het vriespunt.

11 april 2022 🌤☀️ 3 – 16° C.

Sythonia

Als we de volgende ochtend Skopje passeren, duurt het niet lang meer voor we bij de Griekse grens aankomen.

Voor de grens gooien we de dieseltank nog een keer helemaal vol. De diesel kost in Noord Macedonië € 1,59 per liter en in Griekenland is het weer een stuk duurder (€1,72).

De Griekse grenspost gaat lekker snel. Kost ons maar een kwartier. Als we daar na een kwartier een stop maken bij een tankstation om het internet aan te zetten, gaat gelijk de telefoon en krijgen we verdrietig nieuws.

Jan zijn oom Wijbe is op 77-jarige leeftijd overleden en een oom van Agnes op 95-jarige leeftijd. Het voelt voor ons extra vervelend om tijdens deze sterfgevallen op reis te zijn. Het is nu al voor de derde keer dat een familielid overlijdt als wij langdurig met de camper op pad zijn. Gelukkig is er goed contact met het thuisfront.

Na dit nieuws reizen wij verder. Het verkeer om Thessaloniki is erg druk en we zijn blij als we deze tweede stad van Griekenland voorbij zijn.

We doen boodschappen bij Nikiti en vinden daar een mooi strandje aan de Middellandse Zee. We staan helemaal alleen aan het water en zitten tot de zonsondergang buiten in het zonnetje. Heerlijk om weer lekker buiten voor je campertje te kunnen zitten.

Op Polarsteps plaatsen we ook altijd de codes van Campercontact (CC) en van Park for night (P4N). Het gebeurt ook dat we op een plek staan waar geen code van is. Dan plaatsen we het coördinaat in het What three Words format. Het is een exact 3-woorden-adres, bestaand uit 3 willekeurige woorden. Elke 3 vierkante meter in de wereld heeft z’n eigen unieke what3words adres. Meer info op: https://w3w.co

14 gedachten over “Door de Balkan

1. Als eerste gecondoleerd met jullie dierbaren. Is inderdaad geen leuk nieuws als je lang onderweg bent en ver weg van het thuisfront. Het eten leek me niet zo aantrekkelijk maar is wel de sjeu van een arm land. De foto’s van Griekenland maken me wel een beetje jaloers. Ik ben een fan van Griekenland en als je dan na jaren weer eens foto’s ziet voorbij komen. Ja, jullie staan daar toch maar weer mooi. Veel plezier verder en het wachten bij de grenzen is de moeite waard geweest en weer wat geleerd over de landzones. Nu probeer ik er nog achter te komen wat jullie laatste foto betekend: volslank.leeghalen.sneeuw. Veel plezier verder. Goede reis en tot later. Groetjes uit zonnig Haarlem. Ape1965

2. Weer een interessant verhaal, leuk om te lezen hoe het jullie vergaat in den vreemde.
    Het restaurant in servië lijkt me niet zo’n aanrader….. Wat een trieste bende!
    Dan maakt het slapen aan het water in Sythonia veel goed!
    Groetjes Lili

• Hoi Lillie.
      Wat leuk dat je reageert. Het is weer heerlijk zo op pad te zijn. We beleven van alles en hebben super leuke contacten met medereizigers. Nu even pas op de plaats na afgelopen dagen met veel km. Lekker in t zonnetje met uitzicht op zee😃

3. Wat een drukte bij de grens,. Maar jullie fijn spelletje doen en lekker lunchen. Ik zie dat al voor me. Haha. Maar weer een mooie reis en nu gaat het weer alleen maar mooier worden! Goede reis verder en bedankt weer! Mooie foto’s Jan.