We reizen weer…

Camperklusjes…

2 juni 2022 ☀️ 33° C.

Vandaag om 13:45 uur stopte de auto van de koeriersdienst voor de deur met aan boord een pakket uit Nederland. Yes!!! Het is eindelijk gelukt. We hadden de moed al bijna opgegeven. Maar de nieuwe beugel van onze fietsendrager is binnen.

Eindelijk… pakket gearriveerd!

We konden nu gelukkig met een goed gevoel camping Alexandros ontvluchten. Vandaag stonden al om 9:30 uur zes (6!!) volle bussen met kinderen op de camping. Opnieuw hetzelfde beeld als gisteren, alleen speelden de kinderen nu gelijk voor en om onze camper.

Behalve een drone – demonstratie (even de blits gemaakt), waren ze ook nieuwsgierig naar het interieur van de camperbus en lieten het niet na om hun Engelse talenkennis te spuien… het OMG vloog ons voortdurend om de oren 😀.

Drone demo

Reuzeblij stapten we in de camper en reden naar Thessaloniki. Er wachtte ons nog een klusje. De waterpomp had het begeven en er moest een nieuwe in. Voor er een andere pomp in kon, moest eerst de oude eruit. Dat bleek nog niet zo eenvoudig. De vorige eigenaar had de pomp zeer speciaal in de watertank bevestigd. Na het doorknippen van wat Tie-raps was de klus snel geklaard.

We hebben vandaag de camper achter de Camper-Megastore in Thessaloniki geparkeerd. Als klant kun je hier gratis een nachtje staan. Het woord “Megastore” doet heel wat vermoeden maar dat viel tegen. Gelukkig konden we er wel twee nieuwe waterpompen aanschaffen (hebben we gelijk een reserve). Ook toiletreiniger, nieuwe keggen en twee nieuwe siliconen ringen voor de Omnia konden we inslaan. Een aantal andere zaken kopen we wel weer als we in Nederland zijn.

De oude waterpomp eruit

Helemaal blij werden we toen het na het shoppen lukte om onze waterpomp snel aan te sluiten. Heerlijk! Alles doet het weer. Nog even geborreld voor de camper, gegeten en gelezen en daarna op tijd naar bed. Morgen vroeg weer op!

Kalochori lagune – Vergina – Kastoria

3 juni 2022 ☀️ 32° C.

Het eerste vliegtuig vertrok om 6:00 uur van Thessaloniki AirPort. Dat hield in dat wij ook wakker waren aangezien onze camperplaats onder de landings(en opstijg)baan lag. Vonden we niet erg omdat we een vol programma voor vandaag hebben. Snel alles opruimen, snel havermout ontbijt, verzorging en wegwezen…

Route vandaag

Ehhh… dat dachten we tenminste. We stonden als eerste bij het toegangshek. We kwamen er achter dat het hek pas om 9:00 uur openging en een groot hangslot voorkwam dat we het hek zelf openschoven. Het eerste personeelslid arriveerde om 8:50 uur zodat we bijna een uur later vertrokken. Ik wil hierbij toch wel opmerken dat ik het “opsluiten” van een stuk of vijftien campers toch wel een onveilige situatie vind. Er waren geen nooduitgangen en bij brand wordt dit een regelrechte ramp.

Krabben vangen bij de Kalochori lagune

Gelukkig is nu alles goed en wij vertrokken naar onze eerste tussenstop van vandaag, de Kalochori lagune om flamingo’s te spotten. Het is een groot natuurgebied aan de andere kant van Thessaloniki met allemaal wetlands alleen vandaag zonder flamingo’s.

We hebben er een stuk gewandeld waarbij we mensen tegenkwamen die met stukken kip grote krabben vingen.

Na een korte wandeling (het begon al weer behoorlijk warm te worden) vertrokken we naar Vergina. Een grote grafheuvel bevat drie tombes waaronder de graftombe van Philippus II (vader Alexander de Grote). In één van de tombes werden de overblijfselen (beenderen) van Phillipus II in een gouden kistje aangetroffen. De zon op het kistje werd het symbool van het Macedonische koninkrijk.

Deze voorwerpen zijn in het echt ongeveer anderhalve cm hoog.

In de grafheuvel vindt men nu het museum met alle voorwerpen die men in de drie tombes heeft gevonden. Deze voorwerpen zijn van een ongekende verfijning. Ongelofelijk dat men in die tijd (3400 jaar geleden) zulk vakmanschap had. Veel van de gevonden schatten zijn van goud of zilver en er zijn ook veel bronzen gebruiksvoorwerpen te zien. We hebben weer genoten!

Koningstombe Philippus II

De rit naar Kastoria ging door een mooie omgeving waar we rond 15:30 uur een mooi plekje aan het meer vonden. Op de wegen rondom Kastoria wordt overal gewaarschuwd voor beren. De snelweg is ook met hekken afgezet. Men schat dat er in dit gebied ongeveer vijfhonderd (beschermde) beren loslopen.

Pas op voor beren op de weg

We waren hier drie jaar geleden ook al. Toen was er nog een grote kolonie pelikanen. Nu zwom er slechts één. We hebben ‘s middags niet zo veel meer gedaan. Het was er gewoonweg te heet (34° C.) voor. Met een biertje en een wijntje aan de oever is echter ook vakantie.

Ons bankje aan het meer…

We vonden het ook te warm om zelf te koken en hebben ons lekker laten verwennen bij de Griek. Hierna toch nog de moed gevonden om naar de oude stad omhoog te klimmen waar we opnieuw een kadootje kregen. We konden de oude Bijzantijnse kloosterkerk Metropolis bezoeken omdat er een gebedstonde werd gehouden. De kerk bleek een fantastisch oud interieur te hebben.

Metropolis kloosterkerk

Kastoria staat ook wel bekend als de stad met 75 kerken. Alleen zijn ze vaak gesloten.. We hadden dus geluk. Tijdens onze stadswandeling zagen we nog meer kerkjes die inderdaad dicht waren. Het viel ons echter op dat er in Kastoria enorm veel leegstand is. We vermoeden dat eerst de economische – en later de Corona crisis hier de oorzaak van zijn. Na Turkije merken we dat ook in Griekenland de toeristen wegblijven.

Één van de 75 kerkjes

De nacht in Kastoria is erg warm, het koelt bijna niet af. Het blijft tot middernacht 25° C.

Pogradec – Albanië

4 juni 2022 ☀️ 27° C.

Na opnieuw een slechte nacht (geluidsoverlast en hitte) staan we toch relaxed op met een heerlijk uitzicht over het stille meer. Terwijl Agnes een ontbijtje maakt (eieren met spek) laat ik de drone omhoog gaan. Ik doe mijn best om de enige pelikaan te volgen die al vroeg komt langszwemmen en maak nog wat shots van de omgeving.

We vertrekken en een half uur later zijn we bij de grens met Albanië. Griekenland heeft moeite om ons te laten vertrekken (duurt 25 minuten) en Albanië is blij met onze komst (5 minuten). De tijd gaat ook weer een uur terug zodat we met de grenspassage geen tijd verliezen en na ongeveer een half uur rijden we camping Fabio op aan het Ohridmeer.

Een prima camperplaats met alle voorzieningen inclusief een wasmachine. Dus… twee wassen gedraaid. Daarna lekker even een tukje op de ligstoelen om wat slaapachterstand weg te werken. Agnes vindt ook nog de tijd om een nieuw recept online te zetten. Zie hiervoor de receptenpagina.

We zitten twee kilometer van de grens met Noord-Macedonië en besluiten om ‘s middags op de fiets de grens (paspoorten mee) over te steken om één van de oudste kloosters van Noord-Macedonië te bezoeken. De kloosterkerk van Sveti Naum is de moeite waard om de bezoeken. Het hele toeristencircus er om heen laten we even voor wat het is. Er is hier veel drukte omdat er bronnen zijn waarvan het water vrij krachtig het Ohridmeer instroomt.

Als we boven het klooster bezoeken (ook bekend van de vele pauwen) zien we in de verte over het meer zware onweersbuien aankomen. We besluiten om zo snel mogelijk naar de camper terug te gaan want we hebben de hele boel open staan. Als we bij de camper aankomen, hebben onze buren de was onder de luifel gelegd. We zijn echter net op tijd want er barst vervolgens zo’n zware onweersbui los dat we ook de luifel binnen moeten halen.

Zonsondergang Ohridmeer

Gelukkig duurt het maar kort en niet veel later kan alles weer open gezet worden. Buiten is het opgefrist en ‘s avonds zitten we tot laat nog buiten.

6 gedachten over “We reizen weer…

1. Fijn dat jullie het warme griekenland achter hebben gelaten! Als je s’nachts slecht slaapt door de hitte dan voel je ne niet echt lekker. De kerken in Griekenland zijn schitterend, wat een oudheid vind je daar.
    Nu, bedankt weer voor de mooie foto’s!