Castle Mania

Holy Island – Lindisfarne Castle

4 augustus 2022 🌤 19° C.

Vandaag onze eerste camping-inspectie gedaan voor ACSI. Altijd even spannend als je zo iets voor de eerste keer gaat doen. Maar het ging prima. Leuke bijkomstigheid was dat het voor de manager met wie we het gesprek voerden ook de eerste keer was. Het was overigens een erg mooie en luxe camping.

‘s Middags hebben we een bezoek gebracht aan Holy Island. Het is een klein eiland voor de kust dat alleen met laag tij is te bereiken omdat de toegangsweg bij vloed onder water staat. Holy Island was dé verrassing van de dag. Wat een leuk dorpje en wat een schitterende natuur. De oude St. Mary’s Church met de ruïnes ernaast leveren mooie plaatjes op. In de kerk zagen we een bijzonder houten grafmonument, zes mannen die een kist droegen.

Van het dorp loopt de weg langs het haventje naar het verderop gelegen Lindisfarne Castle. Het kasteel is prachtig gelegen langs het water en tegenwoordig helemaal gerestaureerd (en gemoderniseerd) en wordt nu bewoond door de eigenaar van het tijdschrift Country Life.

Lindisfarne Castle

Ook de vlakbij het kasteel gelegen limestone – kilns (ovens) en de bloemen- en kruidentuin van Gertrude Jekyll zijn de moeite waard om in je wandeling mee te nemen.

Al deze mooie punten waren onderdeel van de enige Adventure Labcache die het eiland rijk is. Tip: zet je camper of auto net buiten het dorp op de grote parkeerplaats. Je betaalt dan wel £ 5,00 voor drie uur parkeren (laagste tarief) maar die tijd is lang genoeg om rustig bovenstaande wandeling te maken. Op de website van Holy Island lazen we het tijdstip waarop het veilig is om over te steken. Overnachten in je camper is er verboden.

Camperplaats Bamburgh

‘s Avonds vinden we een mooie camperplaats bij Bamburgh vlak langs de kust met opnieuw een uitzicht op Holy Island.

Bamburgh – Bamburgh Castle

5 augustus 2022 🌤 18° C.

Bamburgh Castle

Vanochtend maken we een wandeling door al weer een schitterend Engels dorpje. Het middelpunt van het dorp Bamburgh is het grote kasteel dat vlak aan zee ligt en van waar je uit kijkt over de kleine Farne eilanden die hier vlak voor de kust liggen. De eerste versies van het huidige kasteel dateren van 400 v Chr. Na veroveringen door de Vikingen, eigendom van verschillende Engelse koningen is het kasteel nu in particuliere handen van de industrieel Armstrong maar wel open voor publiek.

We bezoeken niet het kasteel maar maken een mooie wandeling door het dorpje Bamburgh en lopen door de omgeving naar de verderop gelegen vuurtoren en over het strand terug.

Grafmonument Grace Darling

Ook nu was het weer een Adventure Labcache die ons deze mooie wandeling van ongeveer 7 kilometer bracht. Op het kerkhof van St. Aidans Church (maar ook in de kerk zelf) troffen we een mooi grafmonument van Grace Darling. Deze vrouw die al op 26 jarige leeftijd stierf aan tuberculose, redde in een storm haar eigen vader en vier schipbreukelingen.

Bamburgh Beach

Vanaf iets voorbij de vuurtoren ligt een schitterend zandstrand aan de voet van het kasteel. Men zegt dat het één van de mooiste zandstranden is van Engeland.

‘s Middags bezoeken we andermaal een prachtige camping. Ook hier treffen we weer een nieuwe manager die ons zelf rondleidt over het mooie terrrein.

RFC Alnwick

Zelf hebben we later die avond een slechte ervaring op een camperplaats bij Alnwick. De plaatselijke Rugby and Football club verhuurt in het hoogseizoen (als de competitie stil ligt) een deel van het rugbyveld als kampeerplaats. We betalen £ 15,00 voor onze plek. In plaats van de toegestane 20 kampeerders stonden er zeker 100 kampeerders (tenten, caravans en campers). We stonden er al ongeveer anderhalf uur toen onze buren een generator aanzetten die veel herrie maakte. Vriendelijk vragen of de generator uitgezet kon worden of op een andere plek gezet kon worden, leverde niets op. Ook bij de receptie (bar rugbyclub) kregen we geen bijval. “Zoek maar een andere plek” kregen we te horen.

We zijn toen maar naar de andere kant van het veld gereden. Na een uurtje vielen we hier van de regen in de drup. Onze Engelse buren bouwden al gauw een feestje met een groot kampvuur en keiharde trancemuziek dat zeker tot 0:00 uur duurde. We snappen nu waarom veel Engelsen voor de duurdere maar wel rustige campings kiezen.

Gelukkig morgen een rustige camping!

Alnwick Castle

6 augustus 2022 🌤 19° C.

Vanochtend al vroeg op. De verzorging van de camper gedaan en toen naar Alnwick Castle. De derde opeenvolgende dag dat er een kasteel centraal staat in ons reisprogramma. Dit keer bezoeken we het kasteel wel van binnen.

Eenmaal binnen kun je uit allerlei programma’s kiezen. Wij kozen voor de filmtour, de Dragonsquest, het bekijken van de State Rooms en natuurlijk bekeken we het kasteel zelf.

Tijdens de filmtour vertelde Eric ons bij welke films het kasteel een rol speelde. Alnwick Castle is vooral bekend geworden door de Harry Potter films (1en 2) Downtown Abbey, Transformer 5, Elizabeth en nog veel andere series zoals Ivanhoe (voor de ouderen onder ons: een prachtige serie met Roger Moore in de hoofdrol).

Op weg naar de les bezemsteelvliegen

De Dragons Quest was een spiegeldoolhof met griezel effecten. Leuk gedaan voor vooral de jongeren.

State Rooms

Het bekijken van de State Rooms gaf een mooi beeld hoe het kasteel er uit ziet van binnen. Het wordt nog altijd bewoond door de Duke en Duchess Percy en hun vier kinderen. Het is verboden om binnen foto’s te maken omdat de Percy’s er nog regelmatig verblijven. Of dat ook werkelijk zo is… er stonden wel heel veel privé kiekjes van de familie… Ook de porseleingallery was indrukwekkend.

Porselein gallery

Natuurlijk hebben we ook het bezemsteelvliegen geoefend. Alleen Agnes slaagde er in om los te komen en vloog een stukje.

Bezemsteelvliegen

In het dorpje Craster hebben een heerlijke lunch (sandwich met garnalen). Vanaf het balkon waar we op zaten, hadden we een mooi uitzicht op de zee en het vlakbij gelegen Dunstanburgh Castle.

In de verte Dunstanburgh Castle

Als laatste bezochten we vandaag Proctor Stead Caravanpark voor een inspectiebezoek. Het was een mooie camping en we werden er vriendelijk onthaald door de eigenaren Sally en Ian. Inmiddels zijn we weer onder Newcastle aanbeland waar we morgen een andere camping gaan inspecteren.

Omnia Pie

We eten vanavond een echte Omnia Pie, geïnspireerd op een Cottage Pie. Het recept staat zoals gewoonlijk weer op de receptenpagina van de website. De recepten pagina is overigens vernieuwd. De recepten zijn nu via het menu wat makkelijker toegankelijk.