Naar de Silent Route

Horta de San Joan

13 november 2022 🌤️ 21° C.

Opnieuw via een mooie route rijden we in een rustig tempo naar het dorpje Horta de San Joan. Je bereikt het centrum met z’n leuke terrasjes via een steile weg omhoog.

Midden in het centrum gaat een nog steilere weg omlaag naar de bijna gratis (€ 3,00 per dag) camperplaats waar we overnachten. We waren via Park4night al gewaarschuwd dat de toegang nogal oppassen geblazen is. Zeer ongelijk wegdek! Maar het oprijden ging prima. Echter… we waren er ook getuige van dat het wegrijden lastiger is. Een Duitse camperaar lukte het niet (door het ongelijke wegdek) om in één keer de camperplaats te verlaten. Zijn voorwielen kregen niet genoeg grip om de helling omhoog in één keer te nemen. Een andere camperaar gaf ons de gouden tip: eerst de camperplaats naar beneden verlaten, keren en dan omhoog! Dat ging gelukkig de volgende dag prima!

De plek was verder oké. Water en toilet lozen en water tappen. Lekker rustig en een goede uitvalsbasis voor de Via Verde die we er de volgende dag willen rijden. Voor nu zitten we eerst lui in het zonnetje genietend van het uitzicht een boek te lezen.

Later die middag fietsen we nog even naar het begin van de Via Verde om te kijken waar we morgen starten. Van de enige andere camperaar naast ons horen we dat de Via Verde wat “schade” heeft opgelopen door noodweer van twee dagen terug. Door kleine aardverschuivingen is de Via Verde richting Bot onbegaanbaar. De andere kant op is het geen probleem. We zullen het wel zien morgen.

Vanaf hier hadden we ook een mooi uitzicht op het Convent de (la Mare de Déu dels Àngels o Convent de) Sant Salvador. Het is een oude abdij uit de tijd van de tempeliers. We fietsen er even naar toe en zijn blij met onze elektrische fietsen want het is een steile klim.

Het Convent de Sant Salvador blijkt alleen open van 11:30 – 13:30 uur. We lopen er omheen, maken wat foto’s en fietsen terug naar de camper. Morgen weer een dag.

Via Verde – Alcañiz

14 november 2022 🌤️ 21° C.

We beginnen de dag met een flink stuk fietsen op de Via Verde. Vlakbij de camperplek ligt de oude spoorlijn waarop nu een mooi fietspad is gemaakt.

Wij rijden de Via Verde op bij het oude stationnetje van Horta de San Joan. We fietsen ongeveer 25 kilometer het pad op richting Arnes.

Onderweg passeren we verschillende oude stationsgebouwen. Allemaal verlaten behalve eentje. Het oude station met de bijbehorende gebouwen van Cretas is mooi verbouwd tot een jeugdherberg met zwembad en een restaurant op het terrein.

Op sommige stukken is te zien dat er hier flink noodweer heeft huisgehouden. De vette rode aarde/klei is op een enkele plaats over het fietspad gestroomd (even afstappen en schoonmaken) en hier en daar liggen grote stenen op het fietspad.

Maar de uitzichten zijn prachtig, al is het uitzicht in de ruim driehonderd meter lange tunnel minimaal. Er schijnen ook nog langere tunnels te zijn waarbij een zaklantaarn aangeraden wordt. We hadden die wel bij ons maar hadden ‘m niet nodig.

Na 25 kilometer zijn wij omgedraaid en teruggereden. De Via Verde zelf is ruim 80 km lang. Bij de camper aangekomen zijn we snel opgebroken en het wegrijden ging gelukkig zonder problemen. We rijden vrij snel naar Alcañiz waar vandaan we morgen richting Ejulve zullen rijden voor de Silent Route,

Op de camperplaats in Alcañiz treffen we nog een ander Nederlands stel in een camperbus. Zij bezoeken ‘s avonds nog het stadje waar we nu staan. We horen van hen dat het stadje Alcañiz wel een leuk oud centrum heeft. Morgenochtend gaan we eerst het centrum bekijken voor we weggaan.

Alcañiz – Silent Route – Teruel

Alcañiz

Het oude centrum is inderdaad de moeite waard om even te bekijken. Het bezoek aan de oude kerk viel tegen omdat men (waarschijnlijk vanwege de energiekosten) het licht had uitgelaten. Opvallend in de kerk waren de grote altaarstukken die men in processies op de schouders meedraagt.

Nee… is niet de nieuwe sponsor 😉

In het oude stadhuis (mooie gevel) troffen we vier grote “reuzen” aan die bij optochten worden meegedragen. Ook stonden daar de koppen van andere optochtgangers uitgestald. We vermoeden dat deze reuzen bij het carnavalsfeest door de stad rondlopen.

Silent Route

Vanuit Alcañiz rijden we naar Ejulve waar de Silent Route begint. Deze route is vooral bekend bij motorrijders. De rit voert je over kleine wegen door de bergen door werkelijk schitterende (ruige) natuur. We hebben vorig jaar van een stel Nederlanders gehoord dat de Silent Route ook prima door campers is te rijden. Wij zijn door hun verhalen enthousiast geworden en gaan deze route nu zelf rijden.

Bij het begin van de route staat een groot beeld van een steenbok. Als je geluk hebt, kom je de steenbok tegen tijdens de rit. Wij hebben de steenbok niet ontmoet maar wel hele zwermen gieren, een slang op het wegdek en een kudde schapen. Bij het beeld van de steenbok ontmoetten we een groep motorrijders. Daarna zijn we geen motorrijders meer tegengekomen.

Het is prima te rijden voor campers. Slechts op twee plekken wordt de weg zo smal dat er geen twee campers elkaar kunnen passeren. Dat wordt netjes op tijd aangegeven. De route is 68 kilometer lang. Je moet alleen geen haast hebben. Wij hebben er ruim drie uur over gedaan en vonden het landschap werkelijk fantastisch! Aanrader!

Het einde van de route wordt ook weer aangegeven. Ditmaal door een “camperbusje”. Een leuke foto maken is daar geen probleem. We zagen er voor het eerst een zgn. “selfiepaal”.

Teruel

Vanaf het eind van de Silent Route is het nog een goed uur rijden naar Teruel. Teruel is ėėn van de grootste en oudste steden van de provincie Aragon. We overnachten op de (alweer gratis) camperplaats vlakbij een winkelcentrum in het zuiden van de stad. Hoewel het vlakbij de snelweg naar Valencia aan de rand van Teruel ligt, hebben we er heerlijk rustig geslapen.

Camperplaats Teruel

Voor ons was Teruel een echte verrassing. De stad is zeer de moeite waard om te bezoeken. Vanaf de camperplaats nemen we de bus (linea A – € 1,20 p.p.) naar het centrum. Je kunt midden in de stad uitstappen. In de bus zijn mondkapjes nog steeds verplicht!

Teruel heeft een aantal zeer opvallende torens die wij erg mooi vinden. De vierkante torens dragen de signatuur van de Moorse overheersers. Verder is de stad bekend vanwege het verhaal van twee geliefden die niet met elkaar konden trouwen en pas in de dood werden verenigd. De stad kent een heus mausoleum waar beide “amantes” liggen begraven. Voor het hele verhaal: klik hier!

Het mooiste bouwwerk van de stad is de Catedral de Santa Maria de Mediavilla. Het houten plafond van de kathedraal is schitterend beschilderd en gebeeldhouwd.

‘s Avonds gaan we een hapje eten in de oude stad en we “scoren” onze eerste tapas. De restaurants in Spanje gaan pas laat open. Na de tapas keren we terug naar de camper.

Teruel – Albarracín

16 november 2022 ⛅️ 18° C.

Omdat we gisteravond nog niet alles hebben kunnen bekijken, gaan we vanochtend nogmaals met de bus Teruel bezoeken. We doen in de oude binnenstad maar liefst vier labcaches en bekijken en bezoeken onderweg alle bijzonderheden van deze prachtige stad.

Teruel

De labcache voert ons o.a. langs de vier mooie torens en de gezellige pleinen van de stad. Aan terrasjes geen gebrek!

Als de bus ons weer bij de camperplaats terug heeft gebracht, rijden we in veertig minuten naar Albarracín. Hier overnachten we op een camping met een prachtig uitzicht op het hooggelegen stadje met de grote vesting boven op een rots.

We zijn van plan om pas morgen het stadje te bezoeken en doen de rest van de dag rustig aan en genieten van ons huisje op wielen. Agnes bakt pannenkoeken als lunch en we drinken een kop lekkere chocolademelk.

Op Polarsteps kregen we ook nog een vraag hoe we toch aan al die reisideeën komen… Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. In de aanloopperiode van onze reis volgen we (vooral Agnes) andere camperaars op hun websites en via Facebook, YouTube en Polarsteps. Alle leuke ideeën komen per land gesorteerd op een lijst in onze telefoons (we delen elkaars lijsten) en Agnes maakt hiervan een reisplan met plekken die we willen gaan bezoeken. Ook gaan er altijd wel een paar reisgidsen mee in de camper. Het overkomt ons ook regelmatig dat we onderweg zomaar onverwachts iets moois tegenkomen. We krijgen elke reis op die manier wel wat “cadeautjes”.

Voor wie het leuk vindt… er staan nog wat korte filmpjes op onze Instagram (nooit langer dan 1,5 minuut: Instagram.com/camper_op_pad

14 gedachten over “Naar de Silent Route

1. Hoi Agnes en Jan, wij hebben vandaag de silent route gereden wij hebben er van genoten. Had nog een foto gemaakt van jullie stickers, maar kan dit helaas niet toevoegen. Aan het eind vd route veel regen ook nu nog dus morgen een bezoek brengen aan Teruel het is nu 7 graden brrrrr🌧 Nogmaals bedankt voor de tip. Groetjes HeCo

2. Dag Agnes en Jan,

div>Ontzettend leuk om jullie reis te volgen. Deze route waren we vorig jaar ook van plan om te rijden maar toen was het nog te heet