Delft – Le Tréport – Saint-Biez-en-Belin – Oradour-sur-Glane

4 oktober – 6 oktober 2021 🌤⛈🌤 10-17° C.

Maandag 4 oktober

Maandag 4 oktober 2021 om negen uur precies worden we door Bente uitgezwaaid. Onze reis is begonnen. We passeren zonder file de Haringvlietbrug en een uur later rijden we België binnen. Onze eerste stop voor de lunch ligt in het onbekende Fournes en Weppes niet ver over de Franse grens. We parkeren onze bus onder één van de vele watertorens die we vandaag tegenkomen. We hebben gekozen voor een route zonder tolwegen en komen heel wat van deze torens tegen. De één nog fraaier beschilderd dan de ander.

Om 14:45 uur rijden we Le Tréport binnen en parkeren onze bus voor de nacht op een camperplaats bovenop de krijtrotsen vlakbij de funiculaire. Met deze liftjes zijn we zo beneden voor een heerlijke wandeling over de boulevard. Het is er prachtig weer voor.

Funiculaire Le Tréport

We kennen wel de “White Cliffs of Dover” maar zijn verbaasd over de mooie kliffen bij Le Tréport. We doen hier gelijk onze eerste labcache in Frankrijk die ons langs een aantal mooie plekjes brengt.

‘s Avonds is het al vroeg donker en na een paar spelletjes Qwixx en een paar hoofdstukken op de ereader liggen we al vroeg in bed. Onze eerste vakantiedag zit er op.

Dinsdag 5 oktober

De volgende ochtend besluiten we al vroeg op pad te gaan. Het regent en is nog vrij donker. Ons reisdoel van vandaag is Saint-Biez-en-Belin. Vandaag nemen we dit keer wel een route met tolwegen. Gelijk een kans om onze nieuwe tolbadge uit te proberen. De nieuwe badge opent de slagbomen niet alleen meer in Frankrijk maar hopelijk ook in Spanje en Portugal.

We overnachten bij iemand privé (sitecode campercontact: 72220). We staan vannacht op een idyllisch plekje. Erg gezellig ingericht met warme douche en toilet voor maar € 10.

Benardier

We halen hier de fietsen van de bus en maken een klein fietstochtje in de omgeving en doen gelijk wat geocaches. Er zijn hier behoorlijk wat actieve CO’s in de omgeving gezien het grote aantal geocaches. Wij worden overvallen door een fikse regenbui en keren terug naar de camper.

Keer op keer

Voor het slapengaan doen we één van onze nieuwe spellen: “Keer op keer”. Voor een aantal kennissen al een oude bekende maar voor was het nieuw.

Woensdag 6 oktober

Na een prima nacht gaan we de volgende dag op pad naar Oradour. De route is schitterend te noemen. Veel binnendoor maar werkelijk mooi gereden door de velden. We overnachten op de camperplaats bij Oradour. Drukke camperplaats maar mooie plekjes en gratis met alle voorzieningen.

Oradour willen we bezoeken vanwege het bijzondere monument. In de tweede Wereldoorlog hebben de Duitse SS-troepen een heel dorp uitgemoord (642 bewoners) en het dorp in brand gestoken. Generaal De Gaulle heeft na de oorlog besloten het gehele dorp als gedenkplaats/museum te bewaren in z’n oude (vernietigde) staat. Wij vonden het een indrukwekkend monument.

Als we na het bezoek terugkomen bij de camper, drinken we nog een wijntje in de zon voor we naar binnen gaan. Het koelt al gauw af als de zon vertrokken is.

Morgen gaan we verder naar het zuiden richting de Pyreneeën. Maar daarover een volgende keer meer.

Wil je elke dag precies weten waar we zijn? Volg ons dan op Polarsteps (https://www.polarsteps.com/JanJaarsma/4258810-twee-maanden-naar-het-zuiden).

5 gedachten over “Delft – Le Tréport – Saint-Biez-en-Belin – Oradour-sur-Glane

1. Wat leuk dat jullie weer op pad zijn! Ik ga jullie met veel plezier volgen. Le Tréport is gaaf hè? Ik heb daar ook een keer op de CP gestaan daar boven. Toen kende ik GEOrg nog niet en had mijn camper net. Mooie herinnering. Goeie reis en heel veel plezier nog.

GeoKars
    (onderweg met GEOrg als DNF)

2. Wat fijn dat ik weer van jullie reiservaringen mag genieten.
    Opnieuw fraaie foto’s leuke reisnotities, blijf genieten en blijf gezond.
    Wij hopen medio november voor onze overwintering naar Monte Gordo Algarve te kunnen afreizen met auto en Stella.
    Hebben daar een appartement gehuurd.