Naar Turkije

Sofia – Bulgarije

Donderdag 18 april 2024 – 🌤️ 13° C.

Als we wakker worden is het droog. De weersvoorspellingen komen uit. Wel is het een stuk frisser. Maar zoals mijn moeder vroeger al zei… daar kun je je op kleden. Na een ontbijt in de camper pakken we de metro naar het centrum. Sofia kent eigenlijk maar twee metrolijnen met een paar aftakkingen.

De meeste bezienswaardigheden liggen rondom de metrostations Serdika en Sofia University. Een rit kost € 0,82 (je kunt gewoon met je kaart/telefoon betalen) en alle stations worden in het Engels omgeroepen.

Wij nemen de metro van Slivnitsa (400 meter van onze camperplek) naar Sofia University. Van daaruit lopen we langs de verschillende bezienswaardigheden naar de omgeving van station Serdika. Handig als je hierbij de (gratis) Sofia Metro app gebruikt.

Alexander Nevski Kathedraal

Als eerste bezoeken we de Alexander Nevski Kathedraal. Zowel de buitenkant als de binnenkant is geweldig. We hadden helemaal geluk dat er net een “dienst” werd gehouden waarbij we allebei toch wel onder de indruk waren van het zingen van drie mannen. Ze maakten schitterend gebruik van de akoestiek waardoor het leek of er een heel koor stond te zingen. Jammer genoeg mochten we geen foto’s maken. Er liep drie man personeel rond om te controleren vandaar dat onze stiekem genomen kiekjes wat minder van kwaliteit zijn.

Russische-Orthodoxe kerk

Iets verderop ligt een Russisch-Orthodoxe kerk. We vinden het opvallend dat er hier vooral veel vrouwen de kerk bezoeken en dat de priesters veel jonge meisjes al kussend groeten. Speciale dag vandaag?

Gedicht van Jan Hanlo

Grappig is dat we opeens een graffiti met een Nederlands gedicht op de muur tegenkomen. Het blijkt een initiatief van de Nederlandse Ambassade te zijn. Het betreft een cadeau voor kandidaat lidstaten van de EU. Nooit geweten!

Iets wat we wel vaker hebben gezien, zijn de stalletjes met Russische – en Nazi parafernalia. Er schijnt ondanks alles wat er nu gebeurt een markt voor te zijn.

We bezoeken voor € 2,00 pp de National Gallery. Het museum is gehuisvest in een oud en verwaarloosd paleis. Ook de kunst spreekt ons niet aan. Er hangen kopieën van oude meesters (waaronder Rembrandt). We zijn in een kwartier weer buiten.

Interessanter zijn de opgravingen van de oude Romeinse stad bij het metrostation Serdika. Je kunt ondergronds de overblijfselen bekijken dankzij grote koepels die over de archeologische vondsten zijn aangebracht.

Graffiti bij metrostation Serdika

Vlakbij Serdika gaan we nog naar het regionaal historisch museum van Sofia. Het bevat een leuke collectie met vondsten uit de Romeinse tijd en oude gebruiksvoorwerpen uit voorbije tijden. Wij vinden ook het gebouw zelf erg mooi.

Regionaal Historisch museum Sofia

Als laatste doen we nog een labcache die ons langs allerlei kerkelijke gebouwen voert. Het is opvallend hoeveel kerkgenootschappen hier een gebouw hebben neergezet op een relatief klein oppervlak.

Labcache langs historische kerkgebouwen

Plovdiv – Bulgarije

Vrijdag 19 april 2024 – 🌤️ 18° C.

Onze volgende bestemming ligt slechts 10 km verderop. De UNESCO heeft in 1979 (het eerste jaar van het kind) een klokken – monument opgericht voor alle kinderen van de wereld. Meer dan 100 landen leverden een klok voor het monument. Sommige klokken werden speciaal voor het monument gemaakt. De zwaarste klok is van Bulgarije en weegt precies 1300 kilo omdat het land zijn 1300ste verjaardag viert. We hebben verschillende van de klokken geluid. Ook Nederland zorgde voor een klok. Bovenin het monument hangen zeven klokken die voor de zeven continenten staan.

Monument Kambanite

Plovdiv is niet ver van Sofia en omdat het de oudste stad van Europa (8000 jaar oud) is, vonden we het wel de moeite waard om hier ook een stop te maken. Een stop waar we zeker geen spijt van hebben gehad.

Romeins theater Plovdiv

Vanaf de meest geautomatiseerde camperplaats die we tot nu toe hebben meegemaakt (zie onze Polarsteps), fietsen we in een half uur naar de oude stad van Plovdiv. Het laatste stukje wordt het lopen omdat de helling op de eeuwenoude keien naar boven niet te doen is.

We bekijken het oude Romeinse theater (1900 jaar geleden gebouwd) dat mooi op de helling is gelegen en wandelen door het oude stadje Philippo. Het alleroudste stukje van de oude stad was helaas afgesloten ivm bouwwerkzaamheden.

Net buiten Plovdiv stuiten we nog op deze nogal opvallende orthodoxe kerk.

Edirne – Turkije

Zaterdag 20 april 2024 – ☁️🌧️🌤️ 12° C.

Als we opstaan, nemen we rustig de tijd voor een ontbijt met een lekker eitje. We verzorgen de camper (er zijn hier perfecte voorzieningen), doen boodschappen bij de Lidl en tanken de tank vol met diesel. Op naar Turkije!

De rit naar de grens is niet ver en om 11:30 uur waren we er al. De Bulgaarse douane kostte ons 10 minuten. Bij de Turkse grens kostte het wat meer tijd…

Turkse douane 1

De eerste douane beambte bekeek onze paspoorten, kentekenbewijs en “groene” kaart. De tweede beambte wilde de camper van binnen zien en toen hij zag dat het om een camper ging, werden we doorgestuurd naar post D3. Hier werden opnieuw paspoorten, kentekenbewijs en groene kaart ingevoerd. Vervolgens moesten we met onze camper in een soort van loods rijden en wachten op controle. Dat wachten op de controle duurde ongeveer een uur want de ambtenaar die de controle moest uitvoeren, had lunchpauze.

Douane bij D3

Om 13:00 uur kwam de bewuste ambtenaar onze camper controleren. Even de zijdeur open… naar binnen kijken… even checken of het inderdaad twee fietsen waren onder de fietshoes en toen mochten we verder naar de laatste ambtenaar. Deze vroeg ook nog eens of het inderdaad om twee fietsen ging en toen mochten we Turkije in.

Hoera! We zijn er.

Een half uurtje later arriveren we op onze overnachtingsplek in Edirne. Hier staat één van de grootste moskeeën die door de Turkse architect Sinan is gebouwd. Bij de moskee heeft hij ook een overdekte markt gebouwd waarvan de opbrengst destijds bestemd was voor de bouw van de moskee.

Selimiye Camii

We hebben een beetje pech. Het blijkt dat deze grote moskee wordt gerenoveerd. We kunnen slechts een klein stukje van binnen bekijken. Alles (binnen en buiten) staat in de steigers.

We wandelen door de overdekte markthallen en de drukke winkelstraten in het centrum van Edirne. Vlakbij de grote Selimiye Camii is een andere oude moskee: Üç Serefeli Camii (de moskee van de drie balkons). De minaretten zijn bijzonder van vorm en één van de minaretten heeft drie balkonnetjes. Deze ook zeer oude moskee is met prachtige schilderingen versierd.

Üç Serefeli Camii

Als we terugkomen bij de camper stopt het ook met regenen. Het belooft de komende dagen beter te worden.

14 gedachten over “Naar Turkije

1. Ik kan mij voorstellen dat jullie genoten hebben van de mis in de Russisch-Orthodoxe Kerk. Die 3 heren hebben nl. prachtige ‘bassen’; wat je soms door merg en been gaat. Weet je dat zo’n godshuis ook in Den Haag staat?
    En ja, stiekem foto’s maken! Geniet van al het moois.
    Ben ook blij met je inkijkje in Plovdiv, omdat daar een kennis van mij is geboren.
    Jullie goede voortzetting en dank voor foto’s en verslagen.

2. Ik hoop dat het toch wat warmer wordt. Wij zijn een keer in de winter in Turkije geweest, maar toen scheen heel vaak de zon. Mooie beelden .

3. Jan, foei toch!, stiekem foto’s maken en dat nog wel in een Godshuis.
    Wel fijn dan weer dat wij mee kunnen kijken 🙂