Oradour – Marmande – Plateau de Lhers

7 oktober – 9 oktober 2021 🌤☀️ 15 – 21° C.

7 oktober

Van Oradour sur Glane hebben we een route binnendoor (zonder tolwegen) genomen naar Marmande. Google Maps gaf ons een mooie route door de herfstachtige velden.

Camperplaats Marmande

In Marmande vonden we een camperplaats met veel groen in het groen. Alles er op en aan kostte de camperplaats € 10,00 per nacht. We besluiten eigenlijk gelijk om hier twee nachtjes te blijven.

We hadden hier een plek die we een deel van de middag moesten delen met een groep schapen en geiten. Op zich heerlijk rustig totdat een overijverige herderin het nodig vond om haar hond te trainen in het bij elkaar houden van deze dieren die rondom de campers liepen. Een uur lang schold ze het arme dier uit voor van alles. We hebben er weer aardig wat Franse scheldwoorden bij geleerd.

Marmande was een leuk plaatsje om even te bezoeken. Vooral de oude kerk met daarachter een kloostertuin was de moeite waard. We hebben in het stadje ook ons eerste terrasje gedaan. Het is hier heel gewoon dat je eerst je “pass sanitaire” laat zien. Onze Corona Check app werkt hier prima. In de winkels worden overal nog mondkapjes gedragen.

In dit stadje – maar ook op veel plaatsen onderweg – is veel aandacht voor de maand met extra aandacht voor borstkanker (pink ribbon). Veel roze strikjes en bh’s in allerlei kleuren die als slingers worden opgehangen.

8 oktober

Vandaag staat een fietstochtje op het programma. Marmande ligt aan de Garonne en niet ver hier vandaan loopt ook het Canal de Garonne. Dit kanaal vormt samen met het Canal du Midi een vaarverbinding tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. We spraken een schipper van een catamaran die op deze manier stormdepressies omzeilde (op de motor dus 😁) op de Oceaan, hij deed er tien dagen over. Vooral de vele sluisjes kosten veel tijd.

Canal de Garonne

Langs beide kanalen is een fietsroute aangelegd. Op zich prima om een dagje te fietsen maar veel meer dagen gaat vervelen omdat het vrij eentonig rijden is.

Een catamaran op doorreis

Wij fietsen vandaag van Marmande naar La Réole. Een tochtje van 66 kilometer. La Réole valt tegen. We drinken een drankje en fietsen terug.

La Réole: Abbaye de Benedictines

Op de terugweg eten we een lekkere lunch aan de oever van het Canal de Garonne en we pikken een aantal geocaches op. Sommige caches zijn twee jaar voor het laatst gevonden en er zijn er ook een aantal zoek.

Eenmaal terug op de camperplaats lezen we nog lekker een boek en doen we een paar spelletjes Qwixx en Phase 10.

9 oktober

Als we vanochtend wakker worden, denken we eerst dat het regent. Het blijkt echter zo mistig te zijn dat het water van de boomtakken druipt. Na ontbijt en camperverzorging gaan we snel op weg naar ons reisdoel van vandaag: een schitterende camperplaats middenin de Pyreneeën op het plateau van Lhers. We rijden rustig (in het begin met de mistlampen aan), doen boodschappen en tanken bij de Intermarché in Monein en arriveren omstreeks 13:30 uur op onze bestemming. Het is dan allang niet mistig meer en we zetten onze stoelen neer onder een strakblauwe lucht. We hebben hier een fantastisch uitzicht en een heerlijk temperatuurtje van rond de 20° C.

Wandelen langs de Labadie

Na een late lunch maken we een mooie wandeling in het dal van de Labadie. Het dal staat ook bekend als de “Chemin de liberté”. Het plateau van Lhers is zowel in WO I als in WO II gebruikt als vluchtroute vanuit Frankrijk naar Spanje.

We hoopten hier nog wat gieren te zien. Dat is echter niet meer gelukt vandaag. Misschien morgen. Als we een half uurtje terug zijn, slaat het weer om. Zoals het wel vaker in de bergen gebeurt, worden de ons omringende bergen binnen een uur in wolken gehuld. We gaan om 17:00 uur naar binnen. Morgen gaan we Spanje in. De grens is hier nog ongeveer 2 kilometer vandaan.

Chemin de la liberté
Route van Oradour – Plateau de Lhers

1 gedachte op “Oradour – Marmande – Plateau de Lhers

1. En nu ook weer wat een prachtige foto’s Jan!!! In Frankrijk ben ik helemaal niet bekend, ben alleen een keer met een vriendin 1 dag in Parijs geweest! Maar dat is zoooooo lang geleden.
    Triest dat jullie vandaag weer terug moeten voor tante Janna, maar voor haar is het het beste en ik hoop dat ze niet heeft geleden.
    Veel sterkte en ook jij gecondoleerd!

Maar de reis gaat verder!!!