Sevilla- Santaella – Cordoba

12 november 2021 ☀️ 20° C.

Op tijd vertrokken uit El Rocio. We willen een aantal hoogtepunten in Sevilla bekijken. Het is goed dat we vroeg vertrekken. Voor het eerst deze vakantie staan we in de file. De file kost ons drie kwartier. We zetten onze camper op een onooglijke camperplek (Area Autocaravanes Sevilla), midden in het havengebied van Sevilla. De toegangsweg zit vol grote kuilen waar je echt om heen moet manoeuvreren. Het is echter wel een veilige plek en dichtbij het oude centrum (5 min. fietsen). Je hebt er vrijwel alle faciliteiten voor € 12,00.

Het is niet de eerste keer dat we Sevilla bezoeken. In 2008 waren we er ook een dagje vanuit Portugal. Nu willen we andere plekken bekijken. Als eerste bezoeken we het Plaza de España. Het halvemaanvormige Plaza de España is één van de bekendste pleinen van Sevilla. Ter ere van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929 werden er diverse gebouwen opgetrokken.

Vanaf het Plaza de España is het 10 minuten fietsen naar de Metropol Parasol. Tenminste als je de weg weet te vinden. De fietsinfo van Google Maps deugt niet helemaal en we verdwalen in de kleine straatjes van de oude binnenstad. Wel leuk maar we doen er daardoor bijna drie kwartier over 😀.

Wij vinden de Metropol Parasol een prachtig bouwwerk dat helemaal uit hout is opgetrokken. We bekijken de constructie en lopen over de markt (vlees en vis) die zich onder het oppervlak bevindt. Bij één van de vele restaurantjes eten we een lekkere tosti en drinken we wat.

De vorige keer dat we in Sevilla waren, hadden we vantevoren geen kaartjes besteld om het bekende paleis Real Alcázar te bekijken. Nu hadden we dat via internet de dag ervoor wel gedaan. Dat scheelt enorm in de lange wachtrij. Wel even goed kijken als je bestelt. De prijzen variëren enorm (wij hadden twee kaartjes voor € 21,50 – Jan krijgt als EU-burger een kaartje voor de helft van de prijs omdat hij de 65 is gepasseerd). Het paleis is fantastisch en ook de tuin mag er zijn. De foto’s hieronder spreken voor zich (even klikken op de foto’s dan krijg je een diavoorstelling).

Vlakbij het Real Alcázar staat de Giraldatoren, een van oorsprong Moorse minaret. Er zijn geen trappen in deze 97 meter hoge toren. Om boven te komen volg je hellende gangen, 34 in totaal. Die gangen zijn zo breed dat een paard met wagen naar boven zou kunnen rijden. Je moet naar boven lopen, maar je wordt beloond met een prachtig uitzicht over het oude centrum van Sevilla.

Giraldatoren

Na het Real Alcázar fietsen we naar de rivier. Hier hebben we op één van de terrasjes vlakbij de Torre del Oro een drankje (Jan: een heerlijke mojito 😙) gedronken.

Torre del Oro

Het is bijna 18:00 uur als we weer bij de camper zijn. De gordijnen van onze camper gaan al gauw dicht want het uitzicht is niet echt geweldig. Maar het is al gauw donker en we slapen er niet minder om.

13 november 2021 ☀️ 22° C.

Als we wakker zijn en hebben ontbeten, gaan we gelijk op weg richting onze volgende overnachtingsplek: Camping La Campiña vlakbij Santaella. Het is een camping die beheerd wordt door Nederlanders. Dat is toch wel weer makkelijk en handig als je wat info wilt over de omgeving.

Camping La Campiña

Als we aankomen is het rustig. Heerlijk om even bij te komen na het drukke Sevilla. We gaan de camping gebruiken als uitvalsbasis voor Cordoba. De bus naar Cordoba stopt voor de deur en brengt ons voor € 4,20 p.p. naar de oude binnenstad. Op werkdagen rijdt de bus zes keer per dag heen en vijf keer per dag terug. Op zondag maar twee keer. De bus doet er ongeveer een uur over. We besluiten dus om maandag te gaan en nemen morgen een rustdagje.

Agnes is dapper…

De camping heeft een mooi zwembad met ligbedden. Ik probeer de ligbedden uit en Agnes het (ijskoude) zwembad. De rest van de dag wordt er vooral gelezen en gerelaxt.

14 november 2021 ☀️ 22° C.

Na een heerlijke nacht volgt opnieuw een heel rustig dagje. We zijn lui en lezen allebei een boek uit.

Olijven, olijven en nog eens olijven

‘s Middags maken we een wandeling door de oneindige olijvenboomgaarden. We drinken wat op een terrasje in een naburig dorpje en gaan weer naar de camping. Het valt ons op dat er allemaal verschillende olijven aan de bomen hangen, verschillend qua kleur en grootte.

Behalve de olijven zien we hier ook veel andere bekende planten in het wild groeien. Palmen, cactussen, aardbeibomen, pampagras, sinaasappelen, enz. De sinaasappelen die overal in de straten van de steden groeien, zijn echter te zuur voor gewone consumptie al worden ze wel naar Engeland vervoerd om er marmelade van te maken. Verder valt ons op dat er erg veel pampagras in het wild groeit terwijl dat bij ons in Nederland toch echt een siergras is.