Wachten op de boot…

Reposaari – Ruissalo Camping

27 juli 2023 🌤️ 20° C.

We hebben vandaag een reisdag. Komend weekend steken we de Botnische Golf over naar Zweden. We hebben een ticket geboekt voor de boot (Finnlines) van Naantali (bij Turku) naar Kapellskär (vlak boven Stockholm).

Omdat we de stad Turku nog willen bekijken, zoeken we een camping in de buurt. De enige camping bij Turku is Camping Ruissalo. Bijzondere camping. Er gaat een weg met een grote parkeerplaats dwars door het campingterrein. Overdag parkeren op de parkeerplaats de badgasten.

De boot naar Zweden

De camping is wel mooi gelegen aan de baai waaraan ook Naantali ligt. ‘s Avonds zien we de veerboot naar Zweden vlak voor onze neus voorbij komen. Ook handig is dat de bus naar Turku op de camping haar eindpunt heeft.

Even een geocache loggen…

Als we de camper hebben geïnstalleerd op het grote veld, nemen we een kijkje op het strand en later op de avond doen we nog een paar geocaches langs de kust.

Turku

28 juli 2023 ⛅️ 🌧️ 19° C.

Als we wakker zijn, schijnt het zonnetje nog en ontbijten we buiten voor de camper. Hierna doen we alle camperverzorging nog op de camping voordat we met de bus naar Turku vertrekken.

Marktplein Turku

Het openbaar vervoer is ook hier weer prima geregeld. We betalen draadloos met onze betaalpas en zijn een half uur later op het marktplein in Turku. Vóór Helsinki was Turku de hoofdstad van Finland. Door een grote brand in de 19e eeuw is het overgrote deel van de stad verloren gegaan.

Dom van Turku

We bezoeken de Dom van Turku die na de grote brand weer mooi is gerestaureerd en het Aboa Vetus Ars Nova. In dit museum vind je naast moderne kunst ook de restanten van een middeleeuws woonhuis.

Vanaf hier willen we naar het Forum Marinum. Hier liggen een aantal “tallships” waaronder het opleidingsschip van de Finse Marine de “Suomen Joutsen”. Omdat het een flink stuk lopen is, proberen we hier voor de eerste keer elektrische stepjes. Het schiet lekker op (voor 41 minuten steppen zijn we € 5,50 p.p. kwijt).

Op de step, op de step…

Terwijl we rondlopen bij het Forum Marinum (er ligt hier ook nog een labcache), hebben we ook nog even een spannend momentje… Als we klaar zijn met de labcache blijkt opeens dat Agnes haar telefoonhoesje kwijt is met daarin haar betaalpassen, museumjaarkaart en wat contant geld. Na een kwartiertje vinden we het hoesje gelukkig terug bij het eerste schip dat we bekeken. Alles zit er nog in! Mazzel!

Omdat het ondertussen is gaan regenen, pakken we de bus terug naar de camper op de parkeerplaats bij de camping en rijden we naar Naantali waar we vlakbij de boot op de camping willen gaan staan. Helaas… vol!We rijden door en gaan naar een prachtige camping iets verderop: Saloranta. Deze camping ligt aan een baai tussen de vele eilanden die hier voor de kust liggen. We hebben hier een mooi plekje aan het strand.

Camping Saloranta Naantali

Niet veel later zitten we allebei met onze ereader op een bankje op de steiger in de zon. Ook deze camping heeft twee nieuwe sauna’s (mannen en vrouwen apart) die we van 18:00 – 21:00 uur kunnen gebruiken. Na de sauna zo de zee in. Heerlijk!

Camping Saloranta – Naantali

29 juli 2023 🌧️ 18° C.

De laatste dag voor ons vertrek uit Finland regent het de hele dag. We zijn met van alles en nog wat aan het “rommelen” in de camper. Bereiden ons voor op de bootreis van morgen (duurt tien uur) en laden alle elektrische apparaten op, lezen en doen een spelletje.

Tijdens een droge bui lukt het ook nog om twee geocaches te loggen. ‘s Avonds genieten we lekker van de sauna.

Mustikkapiirakka á la Omnia

Natuurlijk heeft Agnes ook nog tijd voor het bakken een Mustikkapiirakka (Finse bosbessencake) a la Omnia. Zie receptenpagina. De bosbessen pluk je natuurlijk zelf!!

Morgen vertrekken we om 10:45 uur naar Zweden! 👋

7 gedachten over “Wachten op de boot…

1. Pfff dat is schrikken zeg. Al he pasjes weg. Opgelucht dat het teruggevonden is! Mooie foto’s! En nu naar Zweden! Veel plezier 😘😘

2. Geniet opnieuw mee van jullie verhaal. Spijtig genoeg zullen wij met de camper zover nooit geraken… Bessencake ziet er erg lekker uit. Veilige overtocht !
    Dany

3. Wat ziet de cake er heerlijk uit en wat is het schrikken als je je bankpas kwijt bent. Gelukkig is het allemaal goed gekomen!! Veel plezier verder met de reis!!