Op weg naar huis

Cáceres

4 januari 2024 – 🌧️ ☁️ 18° C.

De receptioniste van de camping had voor ons een afspraak gemaakt bij de garage om onze motorolie te laten verversen. We durfden met het rood knipperend lampje van het oliekannetje niet veel verder te rijden. De afspraak was om 9:00 uur.

Cáceres Plaza Mayor

Echter… de receptioniste had ons niet goed begrepen…. Toen de man van de garage met z’n peilstok aan kwam zetten en het oliepeil wilde controleren, begreep ik het al. Met behulp van Google Translate uitgelegd wat er aan de hand was. Vervolgens een goede afspraak gemaakt voor 16:00 uur.

Toegangspoort Cáceres

Dit betekende dus een extra overnachting op de camping in Cáceres waardoor wij besloten om een bezoek aan Cáceres te brengen met de bus die vlakbij de camping een halte heeft.

Cáceres

Op zich is het echt geen straf om Cáceres te bezoeken ware het niet dat het tot 15:00 uur goot van de regen. Maar gewapend met onze rode tweepersoons paraplu maakten we er een leuke dag van. We gebruiken opnieuw een labcache om de oude en ommuurde Moorse binnenstad van Cáceres te verkennen. Door de vijf poorten te bezoeken (doel van de labcache) doorkruisen we de oude binnenstad.

Dat betekent ook dat het ons niet helemaal lukt om met droge voeten weer thuis te komen omdat de zware regenbuien de smalle en soms steile straatjes in snelstromende riviertjes verandert. Het heeft echter ook zo z’n voordelen. Als we ergens naar binnenvluchten, stuiten we op een prachtige collectie kerststallen uit allerlei landen van de wereld.

Eén van de mooiste plekjes in Cáceres vonden wij de ondergrondse wateropslag in het Palácio de las Valetas. Vroeger was het een onderdeel van de Moorse vesting en nu bevindt de Aljibe (wateropslag) zich onder het Museum van Cáceres.

Om 15:30 uur zijn we terug op de camping. Prima busverbinding (elk half en heel uur vertrek bij de camping en vanuit de stad). De rit duurt ongeveer 15 minuten.

Motorolie verversen

Om 16:00 uur zijn we bij de garage en een uurtje later is onze motorolie ververst! Terug op de camping besluiten we om morgenochtend vroeg te vertrekken richting Nederland. Het weerbericht geeft aan dat er kou en sneeuw op komst is. We willen graag naar de andere kant van de Pyreneeën voordat we hier last van krijgen.

Spaanse broodschotel met chorizo

Agnes heeft nog tijd gevonden voor een heerlijk recept in de Omnia. Je vindt het recept hier (in het menu bij recepten).

Cáceres – Ciboure

5 januari 2024 – ☀️ 🌤️ 🌧️ 7° – 11°

Vandaag niet zo’n interessant reisverslag. Om 9:00 uur vertrekken we van de camping in Cáceres. Met de lage en opkomende zon rijden we richting Salamanca. Het uitzicht is prachtig! Enorme vergezichten glijden ons voorbij als we met een gemiddelde snelheid van zo’n 100 km per uur richting Frankrijk rijden.

Koffietijd!

We maken onze eerste (koffie)stop na Salamanca als we de Via de la Plata achter ons laten en rijden daarna door naar Burgos waar we een stop maken om te lunchen. We komen zeker terug om ook de rest van de Ruta de la Plata te rijden als het weer beter is!

Lunchtijd!

Het laatste stuk van deze reisdag gaat door bergachtig gebied waarbij we ook de Pyreneeën passeren. Hier krijgen we toch nog een behoorlijke hagel- en sneeuwbui op ons dak. Het hagelt en sneeuwt even zo hevig dat de weg moeite heeft om al het water af te voeren. Gelukkig gebeuren er geen ongelukken en passeren we de Franse grens bij Hendaye.

Hagel en sneeuw op de weg

We overnachten op een vrije plek in Ciboure terwijl de ene na de andere onweersbui over ons heentrekt.

Ciboure – Guilleville

6 januari 2024 – 🌧️🌤️☁️ 7° C.

We waren al vroeg wakker. Het autoverkeer in Ciboure was al vroeg op gang. Na een snel ontbijt zijn we de snelweg naar Bordeaux opgereden. De eerste twintig minuten met regen in het donker en halverwege naar Bordeaux kwam de zon er bij en die is de rest van de dag niet meer weg gegaan.

Koffietijd

Op een mooie Aire ná Bordeaux hebben we even de tijd genomen voor een kopje koffie. Aan de foto’s kunnen jullie zien dat de zon nog laag staat.

Aire bij Cézac

Vlak voor Tours hebben nog een keer getankt en gelijk geluncht en met een paar prima podcasts op de radio waren we rond 16:00 uur in Guilleville (ongeveer 75 km onder Parijs) waar we onze laatste nacht van deze reis doorbrengen.

Guilleville

Uiterlijk woensdag a.s. komt er nog een laatste blog uit voor deze reis. Traditioneel zit er dan ook ons “huishoudboekje” bij.

We willen ook alle onze volgers bedanken. We kregen er deze reis ook weer abonnees bij op onze website. Er waren veel enthousiaste reacties van camperaars die deze route ook willen gaan rijden. Allemaal bedankt! We hopen elkaar weer te “ontmoeten” bij onze volgende reis. Hierover later meer!

Onze reis van de afgelopen dagen…
We bedanken ook onze sponsor die deze website mogelijk maakte.

18 gedachten over “Op weg naar huis

1. Dat was weer een mooie reis! Nu wij weer!😉 Leuk om veel plekken te zien die we binnenkort ook gaan bezoeken. Bedankt voor de tips!

2. Welkom thuis en bedankt dat ik met jullie “mee mocht reizen”. Heb met jullie nieuwe plekken bezocht en ook veel bekende plekken weer gezien. Heel bijzonder!

3. Wat verrassend dat jullie als een speer teruggaan! Het is in ons landje in de winter ook wel gezellig! Dank voor de reisverslagen en de mooie beelden. Zo leuk om een oud collega zo dezelfde passies te zien te doen na een welverdiend werkend leven. De route 66 heeft ons geïnspireerd; het lijstje wordt alleen maar langer!

• Als een speer teruggaan, kunnen we goed 😉. Als het weer tegenvalt, doen we het wel eens vaker. Maar de tussenliggende gebieden bezochten we al eerder en we houden wel van nieuwe “horizonten”. Ons volgende reis wordt vast weer langer (vanaf 8 april gaan we weer richting Turkije).

4. Wat leuk om jullie te volgen, ben nog maar net begonnen dus nog wat in te halen.. wij willen half april o.a. de N2 in Portugal gaan rijden met onze Buscamper. En hebben daar 3 maanden de tijde voor. Dankzij jullie blogs en Polarsteps al veel inspiratie op kunnen doen. Wel thuis! Grt Annette

• Leuk om te horen Annette! Behalve de N2 is er in Portugal nog veel meer moois te zien. Zie hiervoor ons blog van de vorige Portugal reis! Vooral Tomar en Sintra vonden wij fantastisch!

• Bewust. We moesten keuzes maken Salamanca en Zamora bezochten we al eerder. Het Plaza is inderdaad mooi maar of het het mooiste is, durf ik niet te beweren… we hebben een heleboel mooisten gezien 😉👍